Kaplan newyorských hasičů, který zahynul při teroristickém útoku 11. září 2001, i když zahynul ne úplně mladý, v 68 letech, přesto jeho slova o smrti působí silně… umocňuje to jistě i ta událost při které zemřel.
V Brooklynu ve škole sv. Pavla nás sestry jako malé chlapce učily modlitbu za milost šťastné smrti. Byla to pro nás tehdy divná modlitba. Vždyť jsme byli tak mladí a tak daleko od všeho „smrtelného“. Ale léta přešla a sestry tu už nejsou...
Že jednou zemřu, to je nejjistější skutečnost v životě. Kde a kdy to bude – to ví jen Bůh. Ale jisté je, že mě vezme domů k sobě. Poté co přejdeme na druhou stranu, uvidíme Boha tváří v tvář, poznáme krásu jeho dobrotivého činu, kterým nás volá do své milující náruče.
Bože, nevím den ani hodinu,
kdy mne zavoláš, dopřej mi ale,
abych dobrým životem,
milující Tebe, sebe a druhé,
byl v té chvíli připraven
vstoupit do Tvé šťastné náruče.[1]
[1] srov. http://www.vira.cz/Texty/Clanky/Modli-se-za-svou-smrt.html
Diky!!!
Přijde mi to takové schizofrenní.
Modlitba za milost šťastné smrti pochází z dob, kdy církev ještě věřila tomu, že člověk v závislosti na stavu své duše v okamžiku smrti zdaleka nemusí přijít do Boží náruče.
A ta milost, o kterou modlitba prosí, spočívá právě v tom, že nás Bůh uchrání od smrti, když nejsme OK a naopak usmrtí v okamžiku, kdy OK jsme.
Ale jak se s tím srovnává věta " Ale jisté je, že mě vezme domů k sobě."?
Třeba je ta věta právě výrazem důvěry, že modlitba bude Bohem vyslyšena v onom původním významu šťastné smrti?
Nebo to vyjadřuje jistotu, že osobní soud proběhne u Boha doma, takže Bůh k sobě domů vezme každého a zde rozhodne, zda si ho tam ponechá nebo ho napřed pošle do očistce, popřípadě zatratí trvale do pekla?
A ještě mě napadá třetí možnost, kterou naznačil bývalý trnavský arcibiskup Róbert Bezák.
@jk7:
1) výrazem důvěry - pak by šlo o ztotožnění důvěry s jistotou. Což mi přijde jaksi neodpovídající klasickým obsahům a rozsahům těch pojmů.
2) Soud bude doma - To by bylo příliš velké hraní si se slovíčky. Takové sofistické.
3) Už si nepamatuji, co naznačoval Bezák.
@Jenda : Krásné, díky :))
Róbert Bezák v televizním pořadu Večer pod lampou vyjádřil svou představu, že v nebi budou všichni, ale někteří nebudou připraveni na Boží objetí, takže to pro ně bude peklem.
Já bych měl námitku k tomu obrázku pod textem, který má asi sloužit jako ilustrace.
@jk7
Róbert Bezák v televizním pořadu Večer pod lampou vyjádřil svou představu, že v nebi budou všichni, ale někteří nebudou připraveni na Boží objetí, takže to pro ně bude peklem.
Je tohle katolický učení?
Tradičním učením to rozhodně není, církev se vždy o pekle vyjadřovala jako o odděleném místě, třebaže se současně s tím (nejspíš s nárůstem pocitu rozpaků nad jednoduše prostorovým pojetím mluvy o nebi, zemi a pekle) objevují i výrazy o pekle jako o stavu. Nicméně i v současnosti platný katechismus respektuje tradiční pojetí a nedělá z něj pouhou metaforu vyjadřující stav:
jk7 http://katechismus.cz/paragraf.php?sel_paragraf=1034
Ježíš často mluví o „pekle“, o „neuhasitelném ohni“, vyhrazeném tomu, kdo až do konce života odmítá uvěřit a obrátit se, tam mohou zahynout jak duše, tak tělo. Ježíš ohlašuje přísnými slovy, že „pošle své anděly, ti posbírají z jeho království … ty, kdo dělají nepravosti, a uvrhnou je do ohnivé pece“ (Mt 13,41-42), a že vynese rozsudek: „PRYČ ODE MNE, vy zlořečení, DO věčného ohně!“ (Mt 25,41).
http://katechismus.cz/paragraf.php?sel_paragraf=1035
Církev ve svém učení potvrzuje existenci pekla i jeho věčnost. Duše těch, kteří umírají ve stavu smrtelného hříchu, sestupují ihned po smrti DO pekla, KDE snášejí pekelné tresty, „věčný oheň“. Hlavním trestem pekla je věčné ODLOUČENÍ od Boha, (...)
Je v tom další "napětí" i ohledně Ježíšových slov o možnosti zahynutí duše i těla (ve věčném ohni), interpretované učením o věčných mukách (takže zahynutí je chápáno obrazněji, ne jako anihilace duše i těla), ale to už tak v náboženství zkrátka bývá.
Co je u Bezáka to: být připraven?
Mohu být připraven na situaci, že při dosažení nějaké rychlosti, ztrácím kontrolu nad prostředkem, který vyvinul takovou rychlost a který ovládám? S ideálním prostředkem a na ideálním "povrchu", nebude už samo dosažení nějaké rychlosti totožné s neovladatelností? Na to se přece nedá připravit.
Co je u Bezáka to: být připraven?
Klišé.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.